سامانه مؤدیان و پایانه فروشگاهی (قسمت دوم -پایانی )

سامانه مؤدیان و پایانه فروشگاهی (قسمت دوم -پایانی )

 

مقدمه 
پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، صورتحساب الکترونیکی، حافظه مالیاتی، همگی از جدیدترین و مهم‌ترین موضوعات فضای مالیاتی در ایران هستند.
موضوعاتی که اگر حسابدار باشید یا کارفرما، مدیرعامل باشید یا صاحب کسب‌وکار و یا حتی علاقه‌مند به قوانین و مقررات مالیاتی حتماً باید اطلاعات خود را در خصوص آن به‌روزرسانی کنید.
موضوع استفاده از پایانه‌های فروشگاهی اولین بار در سال ۱۳۸۲ در قانون نظام صنفی پیش‌بینی شد و پس‌ازآن بارها  در قوانین و مقررات مختلف در خصوص استفاده از پایانه‌های فروش صحبت شد تا نهایتاً در تاریخ ۲۱ مهرماه ۱۳۹۸ قانون پایانه‌های فروشگاهی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
در شماره قبلی ماهنامه به تشریح موادی از قانون در سرفصل‌های زیر پرداختیم.
1. شناسنامه قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان 
2. اشخاص مشمول ثبت‌نام در سامانه مؤدیان
3. تغییر فراخوان‌های ثبت‌نام در سامانه مؤدیان بعد از اجرایی شدن «قانون تسهیل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» 
4. نحوه ثبت‌نام در سامانه مؤدیان
5. تعریف پایانه فروشگاهی 
6. اشخاص مشمول استفاده از پایانه فروشگاهی
7. شرح صورتحساب الکترونیکی 
8. انواع صورتحساب الکترونیکی
9. نحوه صدور صورتحساب الکترونیکی
10. ویژگی‌های حافظه مالیاتی 
و در این شماره و در ادامه می‌پردازیم به سایر موارد مرتبط با قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان 

11. شرکت معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی چیست ؟
شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی، اشخاص حقوقی دارای پروانه هستند که حسب ضوابط و دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان، نسبت به ارائه مشاوره و آموزش‌های لازم به مؤدیان، نصب و پشتیبانی تجهیزات موردنیاز برای ارائه خدمات مالیاتی از قبیل خدمات مربوط به صدور صورتحساب الکترونیکی و سایر امور غیر حاکمیتی ( به تشخیص سازمان) با سازمان مالیاتی همکاری می‌کنند.
همچنین طبق ماده ۲۶ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، سازمان می‌تواند جهت حصول اطمینان از عملکرد صحیح مؤدیان در خصوص صدور صورتحساب الکترونیکی و ثبت دقیق معاملات در سامانه مؤدیان، اطمینان از انجام تکالیف قانونی توسط مؤدیان، ارائه آموزش و مشاوره‌های فنی و غیر مالیاتی به مؤدیان، پشتیبانی و استانداردسازی تجهیزات مورداستفاده مؤدیان و دریافت استعلام‌های موردنیاز، ازجمله گزارش‌های الکترونیکی پرداخت، از خدمات شرکت‌های ایرانی معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی استفاده کند. 
مجموعه خدماتی است که با رعایت مصوبات کارگروه راهبری سامانه مؤدیان و مرکز تنظیم مقررات توسط شرکت معتمد ارائه می‌شود شامل:
۱- نصب، راه‌اندازی، پیکربندی، ارائه پشتیبانی و تأمین تجهیزات موردنیاز صدور صورتحساب الکترونیکی
۲- صدور، نگهداری، جمع‌آوری و ارسال اطلاعات صورتحساب‌های الکترونیکی
۳- تأمین امنیت و زیرساخت موردنیاز جمع‌آوری و ارسال اطلاعات صورتحساب‌های الکترونیکی
۴- انجام استعلام‌های موردنیاز
۵- آموزش‌های لازم به مؤدیان به‌منظور توانمندسازی ایشان برای اجرای قانون
۶- ارائه مشاوره‌های فنی و غیر مالیاتی به مؤدیان
۷- سایر امور غیر حاکمیتی به تشخیص سازمان

۱۳- فهرست شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی:
شرکت‌های معتمد برای اخذ مجوز باید شرایط بسیار خاصی را داشته باشند که این شروط در آئین‌نامه اجرایی ماده ۲۶ قانون پایانه‌های فروشگاه و سامانه مؤدیان ذکرشده است.
۱۴- کارگروه راهبری سامانه مؤدیان چیست ؟
کارگروه راهبری سامانه مؤدیان مجموعه‌ای از اشخاص رده‌ بالای وزارت اقتصاد و امور دارایی و سازمان مالیاتی و وزارت خانه‌های ارتباطات، اطلاعات، صنعت، معدن، تجارت و بانک مرکزی هستند که در جهت سیاست‌گذاری‌های مربوط به پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی،ایجادشده و فعالیت می‌کنند.

۱۵- تغییرات مهم ناشی از اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان

۱- ممنوعیت مراجعه به مؤدیان مالیاتی و درخواست اسناد و مدارک برای رسیدگی مالیاتی:
طبق ماده ۴ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان اصل بر صحت اطلاعات ثبت‌شده مؤدی در سامانه مؤدیان است، مگر خلاف آن اثبات شود.
درنتیجه مأموران مالیاتی، به‌جز در مواردی که مؤدی از ثبت‌نام در سامانه مؤدیان امتناع کرده و یا به ترتیبی که در ماده ۹ ذکرشده ( عدم صدور صورتحساب الکترونیکی- کتمان فعالیت یا درآمد- کم اظهاری یا بیش اظهاری در مقدار و قیمت اقلام صورتحساب)، اثبات شود که در ثبت اطلاعات خود در سامانه مؤدیان تخلف نموده است، حق مراجعه به محل فعالیت مؤدی و مطالبه دفاتر، اسناد و مدارک وی و رسیدگی به آنها را ندارند که این به معنای پذیرش کلیه اظهارات و اطلاعات ثبت‌شده در سامانه مؤدیان هست.
همچنین مؤدیانی که از ثبت‌نام در سامانه مؤدیان خودداری می‌کنند و نیز خرده‌فروشی‌ها و واحدهای صنفی که مستقیماً با مصرف‌کننده نهائی ارتباط دارند، درصورتی‌که از پایانه فروشگاهی استفاده نکنند، مشمول امتیاز مذکور در ماده ۴ این قانون نمی‌باشند.
۲- عدم نیاز به ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش‌افزوده:
در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان فرآیند مخصوصی برای صدور صورتحساب توسط فروشنده و تائید آن توسط خریدار پیش‌بینی‌شده است.
به همین خاطر درصورتی‌که مؤدیان طبق این مراحل اقدام به صدور صورتحساب نمایند کلیه اطلاعات خریدوفروش آن‌ها و همچنین مالیات بر ارزش ‌افزوده‌های دریافتی و پرداختی آن‌ها در طول فصل در سامانه مؤدیان ثبت و محاسبه می‌گردد و دیگر نیازی به ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش‌افزوده نیست.
فرایند کلی ثبت معاملات و محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده در سامانه مؤدیان به‌صورت زیر است:
الف) صورتحساب الکترونیکی، توسط فروشنده از طریق سامانه مؤدیان صادر می‌شود. در مورد مؤدیانی که مستقیماً با مصرف‌کننده نهائی ارتباط دارند، عملیات ثبت فروش و صدور صورتحساب الکترونیکی، توسط پایانه فروشگاهی انجام می‌شود.
ب) درصورتی‌که خریدار، مصرف‌کننده نهائی نبوده و خود عضو سامانه مؤدیان باشد، صورتحساب الکترونیکی صادرشده توسط فروشنده، به‌صورت خودکار به کارپوشه وی در سامانه مؤدیان منتقل می‌شود و به‌عنوان اعتبار مالیاتی برای او منظور می‌شود.
مؤدیان مالیاتی مکلف‌اند ظرف مدت سی روز از تاریخ درج صورتحساب الکترونیکی در کارپوشه مؤدیان نسبت به اعلام پذیرش یا عدم پذیرش این صورتحساب‌ها اقدام کنند. عدم اظهارنظر ظرف مدت مذکور به‌منزله تائید صورتحساب مربوط هست.
پ) در پایان هر دوره سه‌ماهه، بدهی مالیات بر ارزش‌افزوده مؤدی که عبارت است از مابه‌التفاوت مالیات فروش و مالیات خرید   ( اعتبار مالیاتی) وی در طول دوره، طبق مقررات توسط سامانه محاسبه می‌شود. درصورتی‌که مالیات فروش مؤدی بیشتر از مالیات خرید ( اعتبار مالیاتی) وی باشد، مؤدی موظف است مابه‌التفاوت را به ترتیبی که سازمان مقرر می‌کند، به‌حساب سازمان واریز کند. متقابلاً درصورتی‌که مالیات فروش مؤدی کمتر از مالیات خرید ( اعتبار مالیاتی) وی باشد، سازمان موظف است با رعایت ترتیبات قانونی مربوطه مابه‌التفاوت را به مؤدی مسترد کند.
ت) پس از اتمام مواعید مقرر در ماده ۳  این قانون، مأموران مالیاتی جز در مواردی که در این قانون اجازه داده‌ شده، نباید در تشخیص بدهی مالیات بر ارزش‌افزوده اشخاص مشمول دخالت کنند.
ث) به‌منظور تکمیل اطلاعات سازمان در خصوص مؤدیانی که عضو سامانه مؤدیان نبوده یا بدون صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام به فروش می‌کنند، سامانه مؤدیان باید به‌گونه‌ای طراحی شود که مؤدی بتواند خریدهای خود را که فروشنده برای آنها صورتحساب الکترونیکی صادر نکرده است، به سازمان اطلاع دهد.
۳- محدودیت در صدور صورتحساب الکترونیکی:
ماده ۶: جمع صورتحساب‌های الکترونیکی صادره توسط هر مؤدی در هر دوره مالیاتی نمی‌تواند بیشتر از سه برابر فروش اظهارشده وی در دوره مشابه سال قبل، که مالیات آن به سازمان پرداخت‌شده یا ترتیب پرداخت آن داده‌شده است، باشد. جمع صورتحساب‌های الکترونیکی صادرشده در هر دوره مالیاتی برای واحدهای جدیدالتأسیس یا واحدهای فاقد سابقه مالیاتی نمی‌تواند بیش از سه برابر معافیت سالانه موضوع ماده ۱۰۱ قانون مالیات‌های مستقیم باشد. صدور صورتحساب الکترونیکی بیش‌ازحد مجاز مقرر در این ماده برای کلیه مؤدیان منوط به پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده متعلقه یا تعیین ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی یا ارائه تضامین کافی خواهد بود، در غیر این صورت به‌صورت حساب الکترونیکی صادرشده اعتبار مالیاتی تعلق نمی‌گیرد. 
تغییرات مهم ماده ۶ قانون سامانه مؤدیان بعد از قانون تسهیل:
در قانون تسهیل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان آمده است که حد مجاز صدور صورتحساب الکترونیکی مؤدیان مذکور از ۳ برابر به ۵ برابر افزایش‌یافته و تا آن میزان بدون پیش‌شرطی صدور صورتحساب الکترونیکی فراهم هست.
برای صدور صورتحساب الکترونیکی مازاد بر آن نیاز به افزایش حد مجاز صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق پرداخت ارزش‌افزوده مربوطه و یا ارائه تضامین کافی برای افزایش حد مجاز و صدور صورتحساب الکترونیکی هست.
 ۴- عدم نیاز به ارسال گزارش معاملات فصلی:
طبق ماده ۷ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، درصورتی‌که مؤدیان صورتحساب‌های خود را به‌صورت الکترونیکی و از طریق سامانه مؤدیان صادر کنند دیگر نیازی به درج اطلاعات صورتحساب‌ها در سامانه گزارش معاملات فصلی نیست.
درنتیجه این موضوع در حال حاضر صرفاً مشمول مؤدیانی است که عضو سامانه مؤدیان شده‌اند.
در ماده ۷ قانون مذکور آورده است:
«صورتحساب‌های الکترونیکی ثبت‌شده در سامانه مؤدیان به‌منزله ثبت آنها در سامانه فهرست معاملات موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم است و فروشنده و خریدار تکلیف اضافی در این مورد نخواهند داشت»
۵- شرط دریافت هرگونه مجوز و پروانه کاری، ثبت اطلاعات در سامانه مؤدیان است:
طبق احکام صادره در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، مراجع صدور و تمدید مجوز و پروانه‌های کسب‌وکار مکلف‌اند فرآیند مربوط به صدور، تجدید، تمدید، اصلاح یا ابطال پروانه کسب‌وکار، کارت بازرگانی و مجوز فعالیت‌های اقتصادی را به‌گونه‌ای اصلاح کنند که هرگونه شروع فعالیت اقتصادی جدید، تغییر نوع فعالیت، تغییر مالک یا مالکان، تغییر مکان و سایر تغییرات مرتبط با کسب‌وکار اشخاص، بدون ثبت یا اصلاح اطلاعات مربوط در سامانه مؤدیان امکان‌پذیر نباشد. تشخیص مراجع ذی‌ربط با رعایت قوانین و مقررات مربوطه در هر مورد، با کارگروه راهبری سامانه مؤدیان است.
۶- عدم رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی مؤدیان:
درصورتی‌که مؤدیان مالیاتی به کلیه تکالیف و وظایف خود در قانون پایانه‌ها عمل کنند و تخلفات مذکور در این ماده را مرتکب نشوند، سازمان مالیاتی می‌تواند اطلاعات مندرج در سامانه‌های مالیاتی را با اطلاعات ابرازشده توسط مؤدی مطابقت دهد و در صورت عدم وجود مغایرت، مکلف است اظهارنامه مالیاتی مؤدی را بدون رسیدگی قبول کرده و مبنای محاسبه مالیات قرار دهد.
قانون پایانه‌های فروشگاهی در خصوص این موضوع اظهار می‌کند:
سازمان مکلف است اظهارنامه‌های مالیات بر عملکرد آن دسته از اشخاص مشمول را که تمامی مقررات این قانون را رعایت کرده‌اند و آن را بر مبنای اطلاعات مندرج در سامانه مؤدیان تنظیم و در مهلت مقرر ارائه نموده‌اند از طریق انطباق با اطلاعات موجود در پایگاه داده سازمان، راستی آزمایی نموده و در صورت عدم مغایرت با اطلاعات پایگاه مذکور، اظهارنامه تسلیمی را بدون رسیدگی قبول کند.
به‌منظور حصول اطمینان از صحت اسناد اظهارشده در سامانه مؤدیان، سازمان مجاز است حداکثر دو و نیم درصد مؤدیان مشمول قانون مالیات‌های مستقیم و قانون مالیات بر ارزش‌افزوده را که عضو سامانه مؤدیان هستند، به‌صورت تصادفی ( به‌قیدقرعه) انتخاب کرده و دفاتر آنان را مطالبه یا برای مشاهده دفاتر و اسناد، به محل کار آنان مراجعه کند. 
مؤدیان می‌توانند اظهارنامه مربوط به مالیات عملکرد خود را از طریق سامانه مؤدیان ارائه کنند. سازمان موظف است ترتیبی اتخاذ کند که اطلاعات مربوط به خریدوفروش‌ مؤدی عیناً به اظهارنامه مالیات بر عملکرد وی منتقل شود و مؤدی تنها موظف به ثبت سایر اقلام اطلاعاتی موردنیاز برای محاسبه مالیات عملکرد نظیر حقوق و دستمزد، اجاره و استهلاکات بر اساس مقررات مربوط و ضوابطی که سازمان تعیین می‌کند، می‌باشد.
همچنین طبق بند «ت» ماده ۵ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان:
«مأموران مالیاتی جز در مواردی که در این قانون اجازه داده‌شده، نباید در تشخیص بدهی مالیات بر ارزش‌افزوده اشخاص مشمول دخالت کنند»
۷- عدم ارائه دفاتر و اسناد و مدارک:
یکی دیگر از مهم‌ترین تغییرات ناشی از اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان این است که با رعایت برخی شروط، دیگر نیازی به ارائه دفاتر و اسناد و مدارک حسابداری وجود ندارد.
شروط این موضوع عبارت است از:
۱- رعایت کلیه تکالیف مندرج در قانون پایانه‌های فروشگاهی
۲- استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری مورد تائید سازمان مالیاتی
در قانون پایانه‌ها در خصوص این موضوع آمده است:
 سازمان مالیاتی مکلف است آن دسته از اشخاص مشمولی که تمامی تکالیف مقرر در این قانون را رعایت کرده و از نرم‌افزارهای حسابداری مورد تائید کارگروه راهبری سامانه مؤدیان استفاده می‌کنند، از ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک موضوع قوانین مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش‌افزوده مستثنی کند.
۱۶- جرائم قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان:
جرائم مربوط به قانون پایانه‌های فروشگاهی به شرح ذیل است:
الف) عدم صدور صورتحساب الکترونیکی، معادل ده درصد مجموع مبلغ فروش انجام‌شده بدون صدور صورتحساب الکترونیکی یا بیست میلیون ریال، هر یک که بیشتر باشد.
ب) عدم عضویت در سامانه مؤدیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی متعلق به سایر مؤدیان، یا واگذاری حافظه مالیاتی خود به دیگران، معادل ده درصد مجموع مبلغ فروش انجام‌شده از آن طریق، یا بیست میلیون ریال، هر یک که بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های موضوع قانون مالیات‌های مستقیم در همان سال مالی.
پ) عدم اعلام شماره‌حساب یا حساب‌های بانکی واحد اقتصادی که گردش مالی واحد از طریق آن یا آنها انجام می‌شود به سازمان، معادل ده درصد مجموع مبلغ فروش انجام‌شده از طریق آن حساب یا بیست میلیون ریال، هر یک که بیشتر باشد و محرومیت از اعمال معافیت‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق‌های موضوع قانون مالیات‌های مستقیم در همان سال مالی.
ت) عدم تحویل صورتحساب چاپی به خریدار، حذف یا مخدوش کردن صورتحساب، معادل دو درصد مبلغ صورتحساب‌های مذکور یا معادل بیست میلیون ریال هر یک که بیشتر باشد.
ث) عدم رعایت احکام مذکور در مواد ۱۲، ۱۳ و ۱۴ این قانون، معادل یک درصد مبلغ فروش گزارش نشده یا معادل ده میلیون ریال، هر یک که بیشتر باشد.
در خصوص جرائم قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان توجه به نکات ذیل ضروری است:
۱- مبلغ جریمه‌های ثابت مندرج در این قانون، متناسب با نرخ تورم سالانه بر اساس آخرین اعلام بانک مرکزی، هرسال توسط سازمان اعلام می‌شود.
۲- سازمان نمی‌تواند بیشتر از پنجاه‌درصد جریمه‌های موضوع این ماده را مطابق ماده ۱۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم مورد بخشودگی قرار دهد.
۳- در صورت اعمال جریمه‌‌های موضوع بندهای «الف» و «ث» این ماده، جریمه موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم اعمال نمی‌شود. در صورت اعمال جریمه‌های مذکور دربند «ب»، جریمه‌های مذکور دربندهای «الف» و «ت» اعمال نمی‌شود.
۴- نحوه مطالبه، وصول، تقسیط، بخشودگی و ترتیبات پرداخت مربوط به جریمه‌های موضوع این قانون طبق احکام قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود.
جرائم قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در یک نگاه:
تغییرات ماده ۲۲ قانون سامانه مؤدیان و پایانه فروشگاهی در قانون تسهیل:
سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند تا پایان سال ۱۴۰۳ تا صد درصد جرائم موضوع ماده ۲۲ قانون پایانه فروشگاهی و سامانه مؤدیان را با رعایت ماده ۱۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم مورد بخشودگی قرار دهد.
بر اساس ماده ۳ این لایحه تا پایان سال ۱۴۰۳ صورتحساب‌هایی که در سامانه مؤدیان صادر نشده است قابل‌قبول می‌باشد.در این مدت سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است با استفاده از اطلاعات موجود در سامانه مؤدیان در پایان هر دوره نسبت به تهیه اظهارنامه برای کلیه مؤدیان اقدام کند.
* همچنین هر شخصی که به‌قصد تقلب یا اخلال در نظام مالیاتی کشور، اقدام به تولید، عرضه یا استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و پایانه‌های فروشگاهی معیوب یا تجهیزات معیوب کننده کند، یا پایانه فروشگاهی خود یا دیگران را تخریب کند، علاوه بر جبران ضرر و زیان، حسب مورد به یک یا چند مورد از مجازات تعزیری درجه شش قانون مجازات اسلامی به‌غیراز حبس، محکوم می‌شود.
مجازات مذکور عبارتند از:
الف) جزای نقدی بیش از بیست میلیون ریال تا هشتاد میلیون ریال
ب) شلاق از سی‌ویک تا هفتادوچهار ضربه و تا نودونه ضربه در جرائم منافی عفت
ج) محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از شش ماه تا پنج سال
د) انتشار حکم قطعی در رسانه‌ها
ر) ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال
س) ممنوعیت از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال
ع) ممنوعیت از اصدار برخی از اسناد تجاری توسط اشخاص حقوقی حداکثر تا مدت پنج سال
* تکرار جرم موضوع این ماده برای بیش از سه بار، حسب مورد موجب مجازات تعزیری درجه پنج قانون مجازات اسلامی به‌غیراز حبس، می‌شود.
مجازات مذکور عبارتند از:
الف) جزای نقدی بیش از یک‌صد و هشتاد میلیون ریال تا سیصد و شصت میلیون ریال
ب) محرومیت از حقوق اجتماعی بیش از پنج‌تا پانزده سال
ج) ممنوعیت دائم از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی برای اشخاص حقوقی
د) ممنوعیت دائم از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه برای اشخاص حقوقی
* اقدام به جرم موضوع این ماده به‌صورت گروهی و سازمان‌یافته، موجب مجازات‌های تعزیری درجه چهار قانون مجازات اسلامی به‌غیراز حبس، حسب مورد می‌شود.
مجازات مذکور عبارتند از:
الف) جزای نقدی بیش از یک‌صد و هشتاد میلیون ریال تا سیصد و شصت میلیون ریال
ب) انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی
ضمانت اجرایی بسیار مهم دیگری که توجه به آن ضروری است عبارت است از اینکه:
در صورت عدم رعایت احکام مذکور در ماده ۲ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان ( ثبت‌نام در سامانه مؤدیان استفاده از پایانه فروشگاهی صدور صورتحساب الکترونیکی)، سازمان موظف است مراتب تخلف را به وی و مرجع صادرکننده مجوز فعالیت واحد متخلف اعلام کند. مرجع مذکور مکلف است حداکثر ظرف مدت یک هفته از اعلام سازمان، نسبت به اخطار کتبی به واحد متخلف اقدام کند. چنانچه واحد مذکور ظرف مدت ده روز از تاریخ دریافت اخطار، نسبت به عضویت در سامانه مؤدیان اقدام نکند، برای بار اول به مدت دو هفته و برای بار دوم از دو تا شش ماه با اعلام مرجع صدور مجوز، توسط نیروی انتظامی، و در مورد کسب‌وکارهای مجازی، توسط کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه، تعطیل یا مسدود خواهد شد. درصورتی‌که پس از گذشت پانزده روز، مرجع صادرکننده مجوز، تعطیلی واحد متخلف را به نیروی انتظامی یا کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه ابلاغ نکند، سازمان موظف است رأساً تعطیلی واحد متخلف را به نیروی انتظامی یا کارگروه مذکور ابلاغ کند. در این صورت، مرجع صادرکننده مجوز، با متخلف در پرداخت مالیات و جریمه‌ها مسئولیت تضامنی خواهد داشت.
در صورت تداوم تخلف واحد کسب‌وکار پس از گذشت یک سال، مجوز فعالیت واحد متخلف توسط مرجع صادرکننده مجوز ابطال خواهد شد.
بانک مرکزی نیز موظف است درگاه‌ها و پایانه‌های پرداخت واحد متخلف را در زمان تعطیلی یا تعلیق فعالیت آن واحد، مسدود کند.
۱۷- تسهیلات قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان
در قانون پایانه‌های فروشگاهی برای مؤدیان مالیاتی و خریداران کالاها و خدمات تسهیلات و مشوق‌های متعددی پیش‌بینی‌ شده است که به شرح ذیل هست:
۱- مشوق صاحبان مشاغل:
گروه اول تسهیلات این قانون برای اشخاص حقیقی صاحب کسب‌وکار هست، به‌صورتی که:
به مدت ۵ سال پس از استقرار سامانه مؤدیان صاحبان مشاغلی که فروش‌های خود را به‌وسیله پایانه فروشگاهی انجام می‌دهند و همچنین خرید کالاها و خدمات خود را از اشخاص عضو سامانه مؤدیان انجام می‌دهند، معادل ( بیست درصد) مالیات بر ارزش‌افزوده پرداختی به سازمان مالیاتی یا ۱% ( یک درصد) فروش وی  در هر دوره مالیاتی ( هرکدام از دو مورد مذکور که رقم کمتری داشته باشد و حداکثر تا ۶ میلیون تومان) به‌عنوان پاداش همکاری از مالیات بر ارزش‌افزوده دوره یا دوره‌های بعدی ( فصل یا فصل‌های بعدی) وی کسر کند.
درصورتی‌که مؤدی مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده نباشد، پاداش مذکور از مالیات بر درآمد همان سال تا حداکثر ۵۰% ( پنجاه‌درصد)  مالیات آن‌ها خواهد بود.
۲- مشوق مصرف‌کنندگان نهایی:
دومین گروه تسهیلات قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان شامل حال مصرف‌کنندگان نهایی می‌گردد.
طبق تعاریف مالیاتی، مصرف‌کننده نهایی شخص حقیقی است که کالاها و خدمات خریداری‌شده را متناسب با نیاز خود و برای مصرف شخصی خریداری می‌کند و از کالا و خدمات خریداری‌شده برای فروش و عرضه به دیگران استفاده نمی‌کند.
مشوق مربوط به مصرف‌کنندگان نهایی عبارت است از اینکه:
مصرف‌کنندگان نهایی که خریدهای خود را از فروشنده‌های مجهز به پایانه‌های فروشگاهی و پرداخت آن را از طریق شبکه پرداخت بانکی انجام می‌دهند، از هر ۱۰ صورتحساب الکترونیکی خرید آن‌ها به‌صورت قرعه‌کشی انتخاب شود و ۲ برابر مبلغ ارزش‌افزوده خرید بابت آن صورتحساب به وی برگشت داده می‌شود.
این پاداش دریافتی تا سقف معافیت ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم معاف از مالیات است و مازاد بر آن مشمول مالیات بوده و باید اظهارنامه مالیات آن ارسال شود.
۳- مشوق مشمولان قانون ارزش‌افزوده:
سومین و آخرین مشوق این قانون در خصوص مؤدیان مشمول نظام مالیات بر ارزش‌افزوده هست.
این مشوق خاطرنشان می‌کند:
سازمان مالیاتی می‌تواند در صورت ثبت ‌نام مؤدی در سامانه مؤدیان و انجام تکالیف قانونی مربوط به آن، بدهی مربوط به مالیات بر ارزش‌افزوده سال‌های ۱۳۹۶ و قبل از آن را قطعی کند و جرائم مربوط به آن را به مدت ۳ سال تعلیق کند.
درصورتی‌که در این مدت ۳ ساله مؤدی مرتکب تخلفات زیر شود، موظف است تمام یا بخشی از جرائم مذکور را پرداخت نماید:
۱- کتمان فعالیت اقتصادی یا درآمد
۲- عدم صدور صورتحساب الکترونیکی بابت فروش کالا و خدمات
۳- کم اظهاری یا بیش اظهاری در ثبت مقدار یا قیمت صورتحساب‌ها
اما درصورتی‌که مؤدی تخلفات سه‌گانه‌ی فوق را مرتکب نشود، جرائم مالیات بر ارزش‌افزوده مربوط به سال ۱۳۹۶ و قبل از آن بخشوده می‌شود.
منابع:
 info@hesabdanan.com
گزارش سازمان امور مالیاتی 
قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

در حال حاضر ۷ شرکت ایرانی موفق به اخذ این مجوز شده‌اند که فهرست آن‌ها به شرح جدول ذیل است:

 


دیدگاه‌ها

دیدگاه شما

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

پربازدیدها

تازه ترین‌ها

سهم سیگاری‌ها از درآمدهای مالیاتی دولت بیش از سهم تمامی شرکت‌ها، مؤسسات و بانک‌های دولتی

سال ۱۴۰۳، سال «جهش تولید با مشارکت مردم»

بخشنامه حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ منتشر شد

ملی شدن صنعت نفت و واقعیت‌های موجود

توتون صنعت در سالی که گذشت، چه نوشت؟

صنعت د‌خانیات ایران و هوش مصنوعی

لزوم تد‌وین ضوابط اختصاصی نظارت بر ترانزیت کالای د‌خانی

سرنخ‌ قاچاق د‌خانیات به ایران د‌ر «سرنخ»

کیسه‌های نیکوتین چیست؟ و د‌ر واقع آیا برای شما بهتر از سیگار هست؟

کنوانسیون مبارزه با تجارت غیرقانونی به پایان رسید‌

کاهش فروش سیگارهای سنتی و افزایش تقاضای سیگارهای الکترونیک د‌ر کره‌جنوبی

تجزیه‌ و تحلیل صنعت جهانی دخانیات در سال 2023

بازار سیگار نظارت موثر ندارد 450 میلیون دلار ارزش کالای دخانی قاچاق

صنعت د‌خانیات ایران د‌ر سالی که گذشت

5253 میلیارد تومان تنها بخشی از مالیات دخانیات تا پایان بهمن ماه امسال

آثار سیگارهای الکترونیکی بر سلامت

سلیمانیه عراق، کانون تولید تنباکوی تقلبی

خیلی نگران آینده صنعت هستیم

برنامه راهبرد‌ی برای صنعت د‌خانیات ایران

زمزمه‌های افول یک بنگاه بزرگ اقتصادی دیگر

مراکز آموزشی تا شعاع 100 متری از عرضه و استعمال مواد دخانی پاکسازی می‌شوند

دخانیات هم سرطان‌زاست، هم پرونده‌زا

شرکت دخانیات ایران با مولدسازی املاک نامولد از زیان خارج می‌شود

عوارض ومالیات‌ها و عدم تخصیص ارز عامل افزایش قیمت دخانیات و رونق قاچاق

دستگیری باند حرفه‌ای قاچاق سیگار و تنباکو در قم